«Ιφιγένεια» το αφορολόγητο και οι συντάξεις για τη β΄ αξιολόγηση.

tsakalotos_dnt-300x142Πηγή: ygeionomikoi.gr

Πρόταση – πακέτο με μείωση του αφορολογήτου για μισθωτούς και συνταξιούχους από το 2018 (ενώ θα συνεχίζεται το 3ο μνημόνιο) και υψηλά πρωτογενή πλεονάσματα για μια δεκαετία, με αντάλλαγμα τη λύση για το χρέος, έχουν έτοιμη να στείλουν οι δανειστές στην Ελλάδα, με στόχο να αρθεί το «αδιέξοδο» στο οποίο έχει περιέλθει το ελληνικό πρόγραμμα.

Όπως αναφέρει η εφημερίδα Ελεύθερος Τύπος, η πρόταση είναι εν πολλοίς γνωστή στον υπουργό Οικονομικών Ευκλείδη Τσακαλώτο από τη συνεδρίαση του Eurogroup της περασμένη Πέμπτης. Από τότε του έχει προταθεί η Ελλάδα να ψηφίσει κάποιο από τα δύο μέτρα που ζητά το ΔΝΤ ώστε να προχωρήσει η διαπραγμάτευση, αλλά το αρνήθηκε εμμένοντας στην πρακτική του μακροχρόνιου «κόφτη» και των προληπτικών μέτρων. Τώρα όμως, μπροστά στην ανάγκη απεμπλοκής και της επιστροφής των θεσμών στην Αθήνα, η πρόταση εξειδικεύτηκε και ήταν έτοιμη να σταλεί στην ελληνική διαπραγματευτική ομάδα από την Τρίτη (31/1) το μεσημέρι ως βάση διαλόγου που δυνητικά μπορεί να οδηγήσει σε συμφωνία μέχρι και το Eurogroup του Φεβρουαρίου.

Σύμφωνα με πληροφορίες, στην πρόταση των θεσμών προβλέπεται η άμεση νομοθέτηση της μείωσης του αφορολογήτου από τις 8.636 που έχει φτάσει σήμερα για ανύπαντρους και συνταξιούχους σε επίπεδο τέτοιο, ώστε να αυξηθούν τα έσοδα κατά 2,5 δισ. ευρώ. Για να υπάρξει αυτή η εξοικονόμηση θα πρέπει η έκπτωση φόρου να μειωθεί (από τα 1.900 ευρώ σήμερα) στα 1.450 ευρώ και το αφορολόγητο να μειωθεί από 8.636 στις 6.000-6.500 ευρώ. Με το μέτρο αυτό, καλύπτεται η μισή από την απόσταση που χωρίζει το ΔΝΤ από την ΕΕ σχετικά με τα μέτρα που απαιτούνται για την επίτευξη πρωτογενών πλεονασμάτων 3,5% του ΑΕΠ.

Σύμφωνα με την εφημερίδα Ημερησία, παρά το γεγονός ότι η κυβέρνηση δηλώνει προς το παρόν τουλάχιστον ότι δεν πρόκειται να προχωρήσει στην προκαταβολική ψήφιση νέων μέτρων για μετά το 2018, σύμφωνα με πληροφορίες, στο υπουργείο Οικονομικών έχουν αρχίσει να υπολογίζουν την εξοικονόμηση που θα μπορούσε να έχει το δημόσιο από τη μείωση της έκπτωσης φόρου των 1.900 ευρώ που οδηγεί σε έμμεσο αφορολόγητο 8.636 ευρώ.

Στην περίπτωση που η έκπτωση φόρου μειωθεί κατά 100 ευρώ, δηλαδή από τα 1.900 ευρώ περιοριστεί στα 1.800 ευρώ (αφορολόγητο 8.181 ευρώ), τότε το όφελος για το ελληνικό δημόσιο θα είναι της τάξης των 300 εκατ. ευρώ. Δηλαδή, η μείωση της έκπτωσης κατά 100 ευρώ εξασφαλίζει περίπου 300 εκατ. ευρώ στα δημόσια ταμεία. Ενώ το ΔΝΤ επιμένει στη μείωση του αφορολόγητου στα 5.000 ευρώ, δηλαδή η έκπτωση φόρου να μειωθεί στα 1.100 ευρώ, πληροφορίες αναφέρουν ότι η κυβέρνηση φαίνεται να αποδέχεται τη μείωσή του στην περιοχή των 7.000 ευρώ. Στην περίπτωση αυτή το δημοσιονομικό όφελος προσεγγίζει το 1 δισ. ευρώ.

Με βάση τους υπολογισμούς:

[1] Μείωση της έκπτωσης φόρου στα 1.800 ευρώ (αφορολόγητο όριο 8.181 ευρώ) το όφελος θα ανέλθει στα 300 εκατ. ευρώ.

[2] Μείωση της έκπτωσης φόρου στα 1.700 ευρώ (αφορολόγητο όριο 7.726 ευρώ) το όφελος θα ανέλθει στα 600 εκατ. ευρώ.

[3] Μείωση της έκπτωσης φόρου στα 1.600 ευρώ (αφορολόγητο όριο 7.272 ευρώ) το όφελος θα ανέλθει στα 900 εκατ. ευρώ.

[4] Μείωση της έκπτωσης φόρου στα 1.500 ευρώ (αφορολόγητο όριο 6.817 ευρώ) το όφελος θα ανέλθει στα 1,2 δισ. ευρώ.

Προσωπική διαφορά

Το δεύτερο βασικό μέτρο που ζητά το ΔΝΤ είναι η μείωση της προσωπικής διαφοράς, δηλαδή η διαφορά μεταξύ νέων και υφιστάμενων συντάξεων. Με δεδομένο ότι η εξάντληση του δεύτερου μέτρου μπορεί να δώσει εξοικονόμηση έως 1,5 δισ. ευρώ, προτείνεται να μην ψηφιστεί αλλά να παραμείνει προληπτικό στο πλαίσιο του μακροχρόνιου «κόφτη».

Άλλα 10 χρόνια λιτότητα

Σε ό,τι αφορά τον προσδιορισμό του «μεσοπρόθεσμου» διαστήματος, στο οποίο η Ελλάδα θα πρέπει να επιτυγχάνει υψηλά πρωτογενή πλεονάσματα, η πρόταση των θεσμών αναμένεται ότι θα είναι ιδιαίτερα σκληρή. Θέλουν την Ελλάδα να επιτυγχάνει πρωτογενή πλεονάσματα 3,5% του ΑΕΠ για πέντε συνεχόμενα χρόνια, από το 2018 μέχρι και το 2023. Στη συνέχεια ο στόχος θα μειωθεί οριακά, στο 3% του ΑΕΠ, και θα ισχύσει από το 2024 έως και το 2028. Συνεπώς για τα επόμενα 10 χρόνια η Ελλάδα θα επιφορτιστεί με την παραγωγή πρωτογενών πλεονασμάτων ύψους 32,5% του ΑΕΠ ή 58 δισ. ευρώ.

Όπως είναι προφανές, οι στόχοι για τα πρωτογενή πλεονάσματα είναι πολύ μακριά από την προσδοκίες του οικονομικού επιτελείου που ήθελε ο στόχος να διατηρείται όχι περισσότερο από 3 χρόνια και στη συνέχεια να μειώνεται τουλάχιστον κατά 1% στο 2,5% του ΑΕΠ. Η πρόταση δεν λαμβάνει καν υπ’ όψιν της την πρόταση του Ελληνα υπουργού Οικονομικών, ο στόχος του 3,5% του ΑΕΠ να επιμερίζεται σε 2,5% καθαρή δημοσιονομική εξοικονόμηση και το 1% του ΑΕΠ να διατίθεται για την αύξηση της ανταγωνιστικότητας της οικονομίας.

Δύσκολο ορόσημο

Το ορόσημο της 20ής Φεβρουαρίου ήδη φαντάζει δύσκολο για την ολοκλήρωση της δεύτερης αξιολόγησης στο σύνολό της, όπως αναφέρουν πηγές της Κομισιόν. Ο χρόνος θεωρείται ανεπαρκής. Ωστόσο, στο βαθμό που έχει επιτευχθεί συμφωνία «στα βασικά», τότε θα μπορούσε η αξιολόγηση να ολοκληρωθεί και τυπικά εντός του Μαρτίου με τη γνωστή μέθοδο των προαπαιτούμενων.

Οι ίδιες πηγές θεωρούν καθοριστικό στοιχείο για τις εξελίξεις τις αποφάσεις του ΔΝΤ την ερχόμενη Δευτέρα, όταν το Ταμείο θα αποκαλύψει τις προθέσεις του μέσω της έκθεσης για τη βιωσιμότητα του ελληνικού χρέους (σύμφωνα με τις διαρροές χαρακτηρίζεται απόλυτα μη βιώσιμο) και της έκθεσης με βάση το άρθρο 4 του καταστατικού του (χρειάζονται περικοπές στις συντάξεις και το αφορολόγητο, μεταρρυθμίσεις στην αγορά εργασίας και τις τράπεζες).

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s